Friday, 3 June 2022

Koken en bakken / cooking and baking (2021)

Leeractiviteiten 2021

Productieve activiteiten: koken en bakken

Vuur maken. Bridget.
We beschouwen koken ook als productieve activiteit omdat koken waarde toevoegt aan de producten die we kopen of uit de tuin halen. Koken en bakken zijn belangrijke huishoudelijke vaardigheden. In de toekomst gaan we ook koken en bakken voor de klanten van de cafetaria.

Kool snijden. Praise en Apophia.

Koken richtte zich eerst op traditioneel Oegandese gerechten zoals bijvoorbeeld posho en groundnuts sauce, later ook op meer moderne gerechten zoals frieten bakken of pannekoeken maken. Met de Oegandese ‘chapati’ (zoute pannekoeken) zitten we al op de overgang naar bakken.

Deeg maken

Het bakken gebeurt nog op de traditionele manier. Het gaat vooral om frituren. Voorbeelden zijn mandazi en samosa. Onze jongeren zien ze in de winkel liggen en beleven nu het plezier van ze zelf te maken! Ingrediƫnten klaar zetten; deeg maken; frituren, opdienen en smullen maar.

Productive activities: cooking and baking
Preparing posho

We also view cooking as a productive activity because cooking adds value to the produce we buy or take from the garden. Cooking and baking are important household skills. In the future we will also cook and bake for the customers of the cafeteria.

Preparing omelet

Cooking first focused on traditional Ugandan dishes such as posho and groundnut sauce, later also on more modern dishes such as frying chips or making pancakes. With the Ugandan 'chapati' (salty pancakes) we are already on the transition to baking.

PROUD bakery

Baking is still done in the traditional way. It's mainly about frying. Examples are mandazi and samosa. Our youngsters see them in the store and now experience the pleasure of making them themselves! Prepare ingredients; make dough; fry, serve and enjoy.

Preparing mandazi


No comments:

Post a Comment