Monday, 6 June 2022

2022-2024 PROUD Canteen. Business plan.

2022-2024 PROUD Canteen. Business plan.

PROUD Canteen vers geschilderd

De komende jaren willen we onze studenten inleiden in het arbeidsleven.”PROUD Canteen” wil het favoriete cafetaria worden van de buurt. Het is de bedoeling onze jong volwassenen tewerk te stellen in een normale arbeidsomgeving.

We hebben veel tijd gestoken in het ontwikkelen van het business plan van PROUD Canteen (1). Wat staat er in dit plan?

We gaan eerst op zoek naar welk type restaurant we willen uitbaten. Hoofdstuk 1 somt criteria op die helpen restaurants te onderscheiden / karakteriseren. In Hoofdstuk 2 kiezen we voor een type restaurant en omschrijven we hoe PROUD Canteen er gaat uitzien.

Hoofdstuk 3 beschrijft het business plan. Aan bod komen onze visie en missie, onze produkten en diensten, de verantwoordelijkheden van de personeelsleden en de marketing aspecten. We ronden af met een SWOT-analyse en eindbeschouwingen.

De visie in een notedop: volwaardige jobs aanbieden aan onze jongvolwassenen met een verstandelijke beperking in een volwaardige werkomgeving (sociale onderneming). We willen een “community canteen” (cafetaria stijl) uitbouwen waar mensen uit de buurt iets kunnen gebruiken.

We gaan voor een cafetaria-stijl menu. We willen het grootste deel van de snacks en dranken zelf klaar maken. We hebben ervoor gekozen geen alcoholische dranken aan te bieden. We gaan resoluut voor de Oegandese keuken en het in de buurt vertrouwde dieet -dat betekent veel groenten en weinig vlees. Het plan bevat een uitgewerkt menu, aangekondigd als “homemade, fresh and healthy.”

We gaan de Canteen een modern uitzicht geven met frisse kleuren en een culturele touch. Aan de blinde muur komt een foto expositie. We hebben de indeling van de ruimte reeds bepaald. Bij de ingang staat de “counter”, waar klanten kunnen zien wat wordt aangeboden en hun bestelling kunnen plaatsen. Take away is ook mogelijk. Bij goed weer kunnen klanten ook op het grasveldje voor de canteen zitten.

De taken voor het bestuur, management, het personeel voor de zaal en de keuken en de begeleiding van de werknemers met een beperking worden uitgebreid besproken. De nieuwe uitdagingen zijn minstens even groot voor de begeleiders als voor de studenten. Denken we maar aan de taken van de manager: we bespreken operationeel, personeel, stock, financieel, marketing en informatie technologie management.

De studenten-weknemers worden begeleid door job coaches. Er wordt veel aandacht besteed aan het laten groeien van de werknemers in hun taak. We willen een aanmoedigend werkklimaat creëren: het komt erop aan dat de begeleiders hun ondersteuning en interventies goed kiezen en doseren. De werking van de canteen wordt heel geleidelijkaan uitgebouwd.

In de marketing paragraaf bekijken we de klassieke elementen: product, prijs, plaats en promotie. We bieden zowel ‘take away’ als ter plaatse consumeren aan. De prijs moet competitief zijn. We hebben met aandacht gekeken naar de buurt en potentiële klanten. We zullen potentiële klanten reeds uitnodigen voor een kennismaking in de proefperiode.

We situeren de ‘canteen’ binnen het business landschap van Kabale en willen ons profileren als sociale onderneming. Een SWOT-analyse doet ons ook oog hebben voor onze zwakke kanten. Een aandachtspunt is zeker het gebrek aan ervaring van het team met handel drijven. We hebben zaken(mensen) geïdentificeerd waar we van kunnen leren. We hebben ook een gedetailleerd budget uitgewerkt.

De Canteen is een belangrijk element in het openen van het project naar de bredere samenleving. Het betrekken van de gemeenschap, voortgezette aandacht voor het welzijn van onze werknemers en een goede job coaching zijn de kritische factoren voor succes.

We mogen alvast rekenen op de zeer gewaardeerde steun van de Provincie Oost-Vlaanderen om dit deelproject uit te werken.

(1) Peeters Leon |& Kiconco Marcey, PROUD Canteen. Planning for a commerecial restaurant involving adolescents with intellectual disabilities. WORK UG Training centre, 2021, 35 pp.


2022-2024 PROUD Canteen. Business plan.

PROUD Canteen binnenaanzicht in april 2021

In the coming years, we want to introduce our students to working life.”PROUD Canteen” aims to become the neighborhood's favorite cafeteria. The aim is to employ our young adults in a normal working environment.

We spent a lot of time developing PROUD Canteen's business plan (1). What's in this plan?

We first look for the type of restaurant we want to run. Chapter 1 lists criteria that help distinguish/characterize restaurants. In Chapter 2 we choose a type of restaurant and describe what PROUD Canteen will look like.

Chapter 3 describes the business plan. Our vision and mission, our products and services, the responsibilities of the employees and the marketing aspects are discussed. We conclude with a SWOT analysis and final considerations.

The vision in a nutshell: offering full-fledged jobs to our young adults with intellectual disabilities in a fully-fledged working environment (social enterprise). We want to build a “community canteen” (cafeteria style) where people from the neighborhood can consume a snack and a drink.

We go for a cafeteria style menu. We want to prepare most of the snacks and drinks ourselves. We have chosen not to offer alcoholic beverages. We are resolutely going for Ugandan cuisine and the familiar diet – that means lots of vegetables and little meat. The plan includes a detailed menu, billed as “homemade, fresh and healthy.”

We are going to give the Canteen a modern look with fresh colors and a cultural touch. There will be a photo exhibition on the blank wall. We have already determined the layout of the room. At the entrance is the “counter”, where customers can see what is on offer and place their order. Take away is also possible. In good weather, customers can also sit on the lawn in front of the canteen.

The tasks for the board, the management, the staff for the hall and the kitchen are listed. The supervision of employees with disabilities is discussed. The new challenges are at least as great for the supervisors as for the students. Just think of the tasks of the manager: we discuss operational, personnel, stock, financial, marketing and information technology management.

The student workers are supervised by job coaches. A lot of attention is paid to letting the employees grow in their job. We want to create an encouraging workplace climate: it is important that the counselors choose and dose their support and interventions well. The operation of the canteen is expanded very gradually.

In the marketing section we look at the classic elements: product, price, place and promotion. We offer both 'take away' and on-site consumption. The price must be competitive. We carefully looked at the neighborhood and potential customers. We will already invite potential customers for an introduction during the trial period.

We situate the 'canteen' within Kabale's business landscape and want to profile ourselves as a social enterprise. A SWOT analysis also makes us aware of our weaknesses. One area of ​​concern is certainly the team's lack of trading experience. We have identified bussinesses (managers) from whom we can learn. We have also worked out a detailed budget.

The Canteen is an important element in opening the project to the wider society. Good management practices, increased community involvement, continuous attention to the well-being of our employees and effective job coaching are the critical factors for success.

We can already count on the much appreciated support of the Province of East Flanders to develop this sub-project.

(1) Peeters Leon |& Kiconco Marcey, PROUD Canteen. Planning for a commerecial restaurant involving adolescents with intellectual disabilities. WORK UG Training centre, 2021, 35 pp.

No comments:

Post a Comment