Ugandan government had closed schools and other educational provisions since end of March 2020. Reopening of certain classes (finalists) is scheduled for half of October 2020 under certain conditions (mainly social distancing). The mass of students will remain at home till next year (2021). In practice it means that we will have lived a so called ‘dead year’ for students. Although good intentions may be there, the Ministry has not succeeded to organize an effective system of distance learning, what may be understandable given living and housing conditions of many Ugandan families.
The situation of special schools or projects is different from other schools. Students with intellectual disabilities don’t understand why they can’t come to school. For parents the care load is added to their daily activities. All students of PROUD project started to learn at the project several years ago and participating in project activities and meeting their friends became a habit. In case of special needs children it is even more important the school maintains contact with the children. In our next posts we explain how we organize activities during Covid-19 times.
In Dutch / In Nederlands
Het PROUD project van vzw The village in COVID-jaar 20202020 was ook voor de kinderen en jongeren van het PROUD-project van vzw The village een bijzonder jaar. De lock down die eind maart werd uitgevaardigd in Oeganda was nog een stuk strenger dan in Belgiƫ. Hij werd geleidelijkaan opgeheven, maar het onderwijs bleef er zeer lang op slot. Dat betekent echter niet dat het project volledig is stil gevallen of geen bestaansreden meer zou hebben. Integendeel.
Oeganda kondigt een gedeeltelijke heropening van de scholen aan
De Oegandese overheid heeft sinds eind maart 2020 scholen en andere onderwijsvoorzieningen gesloten. De heropening van bepaalde klassen (afstuderenden) is gepland voor midden oktober, onder bepaalde voorwaarden (voornamelijk ‘social distancing’). De massa van de leerlingen/studenten blijft tot volgend jaar (2021) thuis. In de praktijk betekent dit dat we een zogenaamd 'dood jaar' voor studenten hebben beleefd. Ondanks goede bedoelingen is het Ministerie van Onderwijs er niet in geslaagd om een effectief systeem van afstandsonderwijs te organiseren, wat begrijpelijk is gezien de leef- en woonomstandigheden van veel Oegandese gezinnen.
De situatie van speciale scholen of projecten zoals het onze is bijzonder omdat leerlingen met een verstandelijke beperking niet begrijpen waarom ze niet naar school kunnen komen. Voor de ouders komt de zorglast bovenop hun dagelijks werk. Alle leerlingen van het PROUD project zijn reeds verschillende jaren lid van het project en het deelnemen aan de leeractiviteiten en het ontmoeten van hun vrienden is een stuk van hun leven geworden. Bij kinderen met bijzondere behoeften is het nog belangrijker dat de school het contact met hen blijft onderhouden dan bij andere kinderen.
No comments:
Post a Comment